onsdag den 5. november 2008

Resume af Sam…ta…le? – Ej blot til lyst

Sam…ta…le? – Ej blot til lyst
Artiklen omhandler reklamens magt og den evt. konsekvens for børn, og for vores samtalekultur.
Den er skrevet af Sociolog Kim Rasmussen og psykolog Søren Smidt
Artiklen omhandler hvordan reklamen bruger alle kneb for at komme i kontakt med de unge, hvordan reklamebranchen har, bruger begreber som pester-power og plagemagt, dette kun for egen vindings skyld.
Der ses også på en social slagside ved dette produkt, som mest henvender sig til børn og unge uden egene økonomiske muligheder for at have en mobil. Den chance for at få status og prestige i gruppen, som er så vigtig at have for ikke at være uden for.
Der fortælles om et nyt tiltag, hvor samtalen bliver sponseret af reklameindslag hvert 1 ½ min. Altså en gratis samtale, men med nogle omkostninger for forbrugeren, du skal registreres og oplyse meget om dig selv og dine vaner, så de kan finde de rigtige reklamer til dig, men der er også en anden pris, nemlig din frihed, her kommer der en tredje partner ind, og styrer din samtale, så der er også en social pris der skal tages i betragtning.
Børns opfattelse af denne ny mulighed, hvor det bliver en selvfølge at blive afbrudt, hvor det tidligere var, ti stille når de voksne taler, er det så nu, ti stille når reklamen taler. Her kommer der en mangel på respekt ind for vores samtalekultur, en disrespekt for mennesket, hvis vi skal acceptere denne afbrydelse i vores demokratiske samtalekultur.
Der bliver set på hvor ansvaret kunne ligge, både reklamebranchen, ud fra deres produkter de udbyder, deres kvalitet. Politikerne som er tilhængere af de frie kræfters spil. Forskerne, som kommer med statements, børn er kompetente, børn skaber sig selv og deres eget liv. Sidst men ikke mindst forældrene, har jo også et ansvar for at bære samtalekulturen, og respekten for eget valg i en samtale videre.

Ingen kommentarer: